Vem gör vad?
Du som arbetsgivare har kontakt med din rådgivare och ni kommer fram till att Pensionsfrågorna för företagets ägare eller närstående och medarbetare/anställda får en fördelaktig lösning med en Pensionsstiftelse. Tillsammans tar ni fram allt underlag och sänder över till oss på Stifta AB och givetvis gör ni det enklast via BankID och elektroniska dokument via vår inloggning Mina Sidor.
Vi granskar och gör klart alla dokument till styrelsen för Stiftelsen som skall godkänna ansökan. Därefter så sänds godkännandet ut och arbetsgivaren betalar in utfäst belopp på Stiftelsens konto. Stifta AB sköter sedan all administration i framtiden samt ansvar för kapitalets placering.
Beroende på vald stiftelse kan arbetsgivare och eller förmånsberättigad sköta viss del av placeringarna. Hela processen styrs av ett starkt regelverk som vi har att förhålla oss till som är viktig för säkerhet och spårbarhet.